söndag, oktober 19

Årtiondets största polisinsats mot mc-gäng skrev resonerar.se/2007/04/29

Årtiondets största polispådrag i Sverige eller åtminstone i Norrköping måste ha skett i går. En ‘hang-around’ klubb till Hells Angels, Topside MC, räknas till de sk. 1% klubbarna. Nu skulle de fira 8-års jubileum och polisen måste ha fått panik inför det.
Inte vet jag vad de hade räknat med, för som boende i Norrköping så ser man sällan dessa medlemmar, de gör sällan något väsen av sig offentligt och när de går på krogen så är de inte stökigare än andra gäster.
Men de har ett rykte om sig, har figurerat vid flertalet rättegångar och flera har blivit dömda.
Det är märkligt, för vad jag förstår så är det bara ett fåtal medlemmar i den klubben och jämför man det med vilken annan gängbildning som helst, som också begår en massa brott så förstår man inte varför människor ses som extra farliga eller kriminella för att de kör en motorcykel.

I augusti 2001 så ansåg inte polisen att Topside Mc var kriminella, men redan ett halvår senare hade de ändrat sig. Med tanke på deras rykte så är det underligt att det inte skrivs mer om dem.
April 2005 kan man läsa, döms för misshandel vid hundtvist. I övrigt är det inte mycket mer än spekulationer som skrivs. Visst döms några, men jag är helt övertygad om att de finns andra, privatpersoner som har betydligt längre straffregister än dessa medlemmar.

Så vad är det då som gör att Norrköpingpolisen lägger ner så stora resurser på just denna Mc klubb? En insats på 100 poliser och 30 tal fordon för att kontrollera alla gäster.

Vid 19-tiden på kvällen rapporterade NT om att polisen inte vet hur många som kommer utan de skickade ett så stort antal poliser för att förebygga eventuellt bråk. Till och med privatpersoner anser att det är terror de sysslar med då även dessa drabbas.
Debatten innehåller blandade åsikter, men trots att jag inte gillar ‘maffiametoder’, oavsett vem som utför dem, så ställer jag mig ändå undrande inför denna insats som måste ha kostat åtskilligt. En vanlig helg är det få poliser ute, vilka har ett stort upptagningsområde, så man undrar om de ens åkte ut på andra anrop.

Det andra jag tänker på är att Norrköping har rätt många MC klubbar, vilka anordnar stora MC träffar flera gånger om året. Dessa brukar vara väldigt välbesökta även av icke motorcykelburna, just för att det är så gemytligt och alltid bra band som spelar. Aldrig ser man några polisinsatser på dessa mycket större arrangemang fast det kommer folk från hela Norden. MC folket är trevliga människor, sen kan det naturligtvis finnas rötägg även i de bästa familjerna.

Mc säsongen börjar som alltid i Norrköping i samband med 1 maj tåget. Tusentals människor står efter den långa kortegevägen, som brukar ta timmar innan det är slut. Få människor kommer för att titta på det politiska tåget, i Norrköping är det hundratals motorcyklar som deltar, många långväga, men vi har även Sveriges enda ‘raggarbils’ kortege med i första maj tåget.

Det är en riktig folkfest som människor går man ur huse att titta på. Arrangören Peking Mc gör något behjärtansvärt av det hela, varje startande ekipage får betala 10 kr, pengarna går sedan till behövande, som t.ex leksaker till barnsjukhuset. Själv har jag länge tyckt att de kunde ställa ut en insamlingstunna, tänk om varje åskådare skulle lägga en 20:a i tunnan, vilken bra slant det skulle bli till kanske fler behövande.

Att denna lokala MC klubb, Topside, fick så mycket uppmärksamhet i media, kan jag inte begripa. Det rasslade till i min RSS från media runt om i Sverige som om det vore ett terrorist attentat. Men det enda som rapporterade var att i samband med kontrollerna påträffades flera vapen, bland annat knivar, ett knogjärn och tårgassprej. Detta i sin tur ledde till att man då genomförde en husrannsakan i lokalen, fast det enda man hittade var tydligen lite narkotika och det kan man nog garanterat hitta mer av om man går till en vanlig krog också.
Naturligtvis var man också tvungen att påtala att en Hells Angels medlem som var på permission, inte fick vistas på festen och därför togs han in. Men att lägga ut det som om denne var efterlyst anser jag bara är för att just markera att det var en HA medlem där.

Aftonbladet måste ha tyckt att detta var något väldigt stort eller så kunde de inte bestämma sig för rubriken, för inom loppet av minuter kom sex olika Rss flöden in på samma artikel.
20.34 Aftonbladet.se Stort polispådrag inför mc-klubben Topsides fest 20:35 2007-04-28,
Aftonbladet.se - Nyheter: Hoppas kunna gripa eftersökta brottslingar.
Aftonbladet.se - Nyheter: Stor polisrazzia mot mc-fest
Ett hundratal poliser i tillslag mot mc-gäng
Aftonbladet.se - Nyheter: Vapen beslagtagna - en gripen
Aftonbladet.se - Nyheter: Resultat: en efterlyst gripen, vapen beslagtagna och misstänkt drograttfylleri
Aftonbladet.se - Nyheter: Vapen beslagtagna - en gripen. “Topside” har kopplingar till Hells Angels.

http://resonerar.se/2007/04/29/artiondets-storsta-polisinsats-mot-mc-gang/


Min nya favorit blogg

http://resonerar.se/?s=hells+angels

2 kommentarer:

  1. Ett litet påpekande.
    Kul att du gillade mitt inlägg, men det du har gjort är att stjäla upphovsrättsskyddat material, dvs. MIN text.

    Du har använt såväl min rubrik som hela min text. Gängse normer är att man citerar ett kort stycke och sedan länkar, INTE stjäla inlägget rakt av.

    Att bygga en blogg av andras texter lär du inte bli populär av bland sökmotorerna eller skribenterna.

    SvaraRadera
  2. Du säger det.

    Hela texten avslutas med

    Min nya favorit blogg

    http://resonerar.se/?s=hells+angels

    http://resonerar.se/2007/04/29/artiondets-storsta-polisinsats-mot-mc-gang/

    Du skriver jävligt bra, jag länkar direkt til ldin text, driver även trafik till din sida för den är ju så bra.

    Stå på dig..

    SvaraRadera