tisdag, juni 24

Om mc-gäng och mc-klubbar, romer och zigenare

Det kommer ständigt frågor och åsikter om journalistiken och språket i GP. Här ett urval från senare tid.

Signaturen "Motorcyklist" tolkar många mc-ägares åsikt - vet jag:
"Varför kallar ni Hells Angels, Bandidos och andra organisationer för mc-gäng? Vanligt folk blir misstänksamma mot mc-klubbar i största allmänhet! Självklart förstår jag att det är vedertaget att prata om "mc-kriminalitet" och liknande, men ni gjorde ju själva en undersökning som visade att knappt någon i gängen hade motorcykel eller ens körkort!"
Kommentar:
Jo, jag förstår jag att "normala" och hederliga mc-killar reagerar. Naturligtvis är det inte roligt att riskera bli sammanblandade med kriminella. Problemet är att Hells Angels och Bandidos började brottsbanan som mc-klubbar - även om det numera som sagt kanske inte utgör huvudintresset. Men "mc-gäng" blev därmed ett begrepp och det lär nog bestå. Dock är jag övertygad om att alla förnuftiga människor vet skillnaden mellan mc-gäng och mc-klubbar. http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=901&a=418700

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar