fredag, januari 30

Christer Berglund dokumentärreporter















Vi ringer upp vår favorit dokumentärreporter

Hej Christer, vad har du för dig nuförtiden?
- Det gamla vanliga antar jag. Skriver för att överleva. Våndas över ondskan på jorden. Men jag sover mycket.

När kommer boken Kraschen?
-Inte så långt borta nu. I sommar eller efter sommaren.

Berätta lite om när du första gången träffade Hells Angels
-Jag träffade Jönke på kåken och var på bikerfestivalen i Roskilde. Minns inte riktigt när det var, 1991 eller -92. Jönke var öppen och trevlig, berättade om det nya stuket på HA. Danskarna hade varit långhåriga galningar på hoj som sedan mötte tyska HA när de skulle bli fullvärdiga medlemmar. Tyskarna kom kortklippta i kostym och skulle fostra danskarna.

Sedan på den där bikerfestivalen var det rätt dimmigt. Jag var där med den klassiske flickfotografen Siwer Ohlson och med Anders Petersen. Minns inte så mycket men jag skrev något märkligt för Aktuell Rapport och något annat för Café.

Du sa nån gång att bikers var roligare förr, lite mer lössläppta, vad menar du med det?
-Nja, det var väl det där med hur de var innan tyskarna dök upp, typ. Hos en del i alla fall, dom var mera som hippies.

Har du kriminella vänner?
- Tre vad jag kan påminna mig på rak arm och som jag skulle kalla vänner.

Är medias bild nyanserad när det gäller MC-klubbar?
-Nej mycket är överdrivet men företeelsen är gångbar både ur kommersiellt och politiskt perspektiv.

Vad tror du nästa stora trend inom crime i media blir?
-Nja, det vet jag inte om jag kan sia om. Just nu verkar alla vilja ha något som de kan kalla maffia eller mc-gäng. Men jag skiter i vad som är gångbart. Invandrare i förorterna och aktiebedragare är rätt så intressanta. Fast det är egentligen bara same old, same old. För få som stoppar upp gamla tanter och bjuder ut dem till försäljning på Tradera.

Det var roligt att prata med Dig Christer, vi ser alla fram mot dina nästa prodjekt och texter.

-Om det blir några. Jag funderar på att börja som bartender eller dörrvakt. Men tack i alla fall.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Christer_Berglund
I dödens väntrum : Reportage av Berglund, Christer
http://www.bokus.com/b/9789173891431.html

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar